Skip to Content

Reklamaatio

Reklamaatiolla tarkoitetaan huomautuksia, ilmoituksia ja vaatimuksia, joita asianomainen tekee turvatakseen oikeutensa ja asemansa. Reklamaation voivat tehdä tilaaja tai urakoitsijat. Reklamaatio on antajansa kannanotto tiettyyn asiaan. Samalla reklamaatio turvaa myös vastapuolen etuja, kun reklamaation saajaa kehotetaan kiinnittämään huomiota omiin menettelyihinsä ja ryhtymään toimenpiteisiin, joihin reklamaatio antaa aihetta. Mikäli reklamaatiota ei ole tehty, on vastapuolella oikeus olettaa, että urakan suorituksessa ei esiinny häiriöitä tai epäselvyyksiä. Lisäksi reklamaation laiminlyönnistä voi olla seurauksena, ettei havaittuun epäkohtaan voida enää myöhemmin vedota. Vastapuolen suoritushäiriöistä on aina ensin reklamoitava ennen kuin pitemmälle menevät seuraamukset, kuten töiden väliaikainen keskeyttäminen tai urakkasopimuksen purkaminen, tulevat kysymykseen.

Reklamaatio on tehtävä aina, kun työmaalla on syntynyt tai syntymässä tilanne, jossa jokin ongelma tai häiriö vaarantaa osapuolen oikeudet tai antaa muille osapuolille mahdollisen aiheen esittää omia vaatimuksiaan.

Asiakirjamalleja käytettäessä on huomioitava, että tilanteissa on aina yksilöllisiä eroja. Sen vuoksi liiallinen pitäytyminen joissakin asiakirjamalleissa voi johtaa virheelliseen lopputulokseen. Asiakirjoja on pidettävä lähinnä esimerkkeinä, joiden soveltuvuus kuhunkin käytännön tilanteeseen tulisi asiantuntijan avustamana aina erikseen harkita.

Reklamaatiomallit

Esimerkkejä reklamaatiosta

Reklamaatiot (pdf) sisältää seuraavat lomakkeet:

  • Reklamaatiomalli suunnitelmien viivästymisestä
  • Reklamaatiomalli rakennuttajan/tilaajan aiheuttamasta viivästyksestä ja lisäkustannuksista
  • Malli alustavasta huomautuksesta suunnitelmien myöhästymisestä
  • Malli varsinaisesta reklamaatiosta suunnitelmien myöhästymisestä
  • Reklamaatiomalli urakan suoritusajan pidentämisestä suunnitelmien puuttumisen vuoksi
  • Reklamaatiomalli rakennuttajan/tilaajan myötävaikutusvelvollisuuden laiminlyönnistä
  • Reklamaatiomalli rakennuttajan/tilaajan virheellisistä ohjeista
  • Reklamaatiomalli urakkasopimuksen vastaisesta työtavasta
  • Reklamaatiomalli rakennuttajan/tilaajan vaatimasta laatutason muutoksesta
  • Reklamaatiomalli rakennuttajan/tilaajan vaatiman hankinnan luonteesta
  • Reklamaatiomalli alistamattoman sivu-urakoitsijan viivästyksestä
  • Korvausvaatimusmalli suoritusajan pidentymisen johdosta
  • Reklamaatiomalli virheellisestä työmaakokouspöytäkirjan kirjauksesta
  • Reklamaatiomalli työmaakokouspöytäkirjan liian myöhään tapahtuvasta toimittamisesta urakoitsijalle

 

Lisätietoja

Pauliina Loisa Lakimies +358 400 351 378 pauliina.loisa@lvi-tu.fi
Kimmo Nurmela Asiantuntija +358 40 300 5525 kimmo.nurmela@lvi-tu.fi
Back to Top