Skip to Content

STUL: Velvoite sähköautojen latauspisteistä astuu voimaan 31.12.2024

Siirtymäaika rakennusten varustamiseksi sähköautojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla on umpeutumassa vuoden lopulla. Yli 20 paikoituspaikan kiinteistöissä tulee olla vähintään yksi sähköauton latauspiste 31.12.2024 mennessä, muistuttaa Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL tiedotteessaan.

Latauspisteiden on oltava teknisiltä ominaisuuksiltaan normaalitehoisia tai suuritehoisia latauspisteitä. Siirtymäaika rakennusten varustamiseksi sähköautojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla on umpeutumassa vuoden lopulla.

Suomen nykyinen laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020) ja EU:n energiatehokkuusdirektiivi eli EPBD edellyttävät, että yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin muihin kuin asuinrakennuksiin on asennettu vähintään yksi sähköautojen latauspiste viimeistään 31. päivänä joulukuuta 2024.

Edellä mainittu vaatimus ei vaadi latauspisteiden asentamista mikroyritysten tai pienten ja keskisuurten yritysten omistuksessa ja käytössä olevien rakennusten yhteyteen. Mikroyrityksellä tarkoitetaan yritystä, jossa on alle kymmenen työntekijää ja taseen tai vuotuisen liikevaihdon määrä enintään kaksi miljoonaa euroa.

Latauspisteiden on oltava teknisiltä ominaisuuksiltaan normaalitehoisia tai suuritehoisia latauspisteitä. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään 1 x 16 ampeerin tai sitä tehokkaampaa latauspistettä. Normaalitehoinen pistorasia on varustettava tyypin 2 eli ns. Mennekes-liittimellä.

  • Paikallinen urakoitsijasi auttaa arvioimaan kiinteistön asennustarvetta, Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n järjestöpäällikkö Toivo Lötjönen neuvoo.

Lähde: Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL

 

 

Back to Top