Koulutuksen laatu on tahtotila
- Blogi
Lista on pitkä, mutta eroavaisuudet eivät ole ongelma. Juuri niiden takia koulutuksen järjestäjien autonomia on laaja. Paikalliset tilanteet vaativat paikallisia ratkaisuja. Tämä on oivallettu Suomessa jo vuosikymmeniä sitten. Meillä järjestelmä ja tutkinnot perustuvat juuri siihen, että koulutuksen järjestäjä päättää asioita. Tavoitteet ovat yhteisiä, mutta toteutus voi vaihdella. Sillä haetaan joustavuutta ja työelämälähtöisyyttä koulutukseen.
Haasteena meillä on koulutuksen ja tutkintojen laadun ymmärtäminen. Kun tutkintojen laatua mitataan vain työpaikalla toimeenpantujen näyttöjen määrällä, on selvää, että laadullinen puoli hämärtyy. Tärkeämpää olisi, että laadusta puhuttaessa huomioitaisiin, mitä näytöissä arvioidaan ja vastaako se paikallisesti yritysten tarpeita. Sama koskee työssäoppimisen sisältöä. Putkiasennusta ei opi kaupan hyllyjä täyttämällä, vaikka miten olisi työpaikalla.
Oppilaitosten toiminnassa on eroja, mutta hyvän laadun taustalla on aina sujuva yhteys yritysten avainhenkilöihin. Sama ilmenee toisinkin päin, heikkoon laatuun liittyy heikko yhteys. Kun tehdään yhdessä, molempien osapuolten tarpeet on huomioitava. Jos toinen ei voi tehdä jotakin, sitä on turha vaatia. Yhteistyö ei ole sanelua ja kompromissejakin tarvitaan. Laatu syntyy tahdosta tehdä asioita hyvin, ja tehdä niitä yhdessä.
Puhukaa toisillenne. Isolla kirkolla ei ole nappia, jota painamalla koulutuksen laatu paranee koko Suomessa. Laatu tehdään paikallisesti, ja ajan kanssa. Ja paikallisesti sopimalla.
P.S. Tutustu LVI-Työelämäkumppanitoimintaan.